Працівники Інтернет-центру БУСЬКОЇ ЦЕНТРАЛІЗОВАНОЇ БІБЛІОТЕЧНОЇ СИСТЕМИ першими виявили бажання переоформити свої трудові відносини. Працювали таким методом давно, бо мають такі можливості: комп'ютери та операційні системи. Обставини на весні 2020 року (карантин) і сьогоднішний локдаун (Локда́ун - це нагальний протокол дій і система обмежувальних
заходів, що вводяться з метою стримання поширення захворюваності.
Локдаун зазвичай забороняє людям вільно відвідувати або залишати певну
зону. Вікіпедія) заставили перейти від теорії до практики
ЧИТАЙТЕ ПРАВИЛА ДИСТАНЦІЙНОЇ РОБОТИ ТУТ
https://hrliga.com/index.php?module=profession&op=view&id=1932
11.08.2020 | ||||||||
Дистанційна робота та гнучкий графік: як оформити відносини із працівником | ||||||||
Досить актуальним у сучасних реаліях є оформлення працівників на дистанційну роботу та/або встановлення їм гнучкого графіка роботи. Розглянемо докладніше особливості оформлення таких трудових відносин. Кожний роботодавець прагне оптимізувати свої відносини з найманими працівниками. Досить актуальним у сучасних реаліях є оформлення працівників на дистанційну роботу та/або встановлення їм гнучкого графіка роботи. Сьогодні такі способи дуже популярні, до того ж цього року відповідні зміни були внесені до КЗпП Законом від 30.03.2020 р. № 540-IX (далі — Закон № 540). Розглянемо докладніше особливості оформлення таких трудових відносин. Дистанційна робота Усі важливі моменти, що стосуються дистанційної роботи, тепер прописано в ст. 60 КЗпП. Якщо раніше для цих цілей ми користувалися документами, що регламентують надомну працю (Конвенція № 177 про надомну працю від 20.06.1996 р., Рекомендації № 184 Міжнародної організації праці від 20.06.1996 р.), то зараз є спеціальна норма в КЗпП. Дистанційна (надомна) робота — це така форма організації праці, коли робота виконується працівником за місцем його проживання або в іншому місці на його вибір, у тому числі за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, але поза приміщенням роботодавця. Головна особливість дистанційної роботи — прийняття на роботу повинне супроводжуватися укладенням письмового трудового договору (п. 61 ч. 1 ст. 24 КЗпП). Тобто при працевлаштуванні співробітника недостатньо отримати від нього заяву про прийняття на роботу та видати відповідний наказ. Потрібно також оформити письмовий документ із назвою «Трудовий договір». Це правило діє з 02.04.2020 р., дати набуття чинності Закону № 540. Тому, починаючи із цієї дати, з усіма новоприйнятими на дистанційну роботу співробітниками слід укладати письмовий трудовий договір. Працівник був прийнятий на умовах дистанційної роботи задовго до 02.04.2020 р., коли в законодавстві не було вимог про укладення письмового трудового договору. Прийняття на роботу було оформлене наказом. Чи потрібно зараз укладати із цим працівником письмовий трудовий договір? У законодавстві із приводу таких випадків нічого не сказано. Тому, виходячи з конституційного принципу «закон зворотної сили не має», ми вважаємо, що в даній ситуації немає необхідності переоформляти відносини. Однак за бажання ви можете укласти із працівником письмовий трудовий договір. Цей варіант оформлення відносин досить зручний як для працівника, так і для роботодавця, адже в договорі можна чітко та докладно прописати всі особливості дистанційної роботи й тоді у взаємовідносинах сторін буде менше спірних моментів. За якою формою повинен бути укладений трудовий договір на дистанційну роботу? Які умови слід до нього включити? Законодавством не затверджено типову або примірну форму такого договору, тому складається він у довільній формі. Але він повинен містити всі умови, які є істотними для цього виду договору, а саме:
У цьому договорі необхідно передбачити й інші не менш важливі моменти, а саме:
При складанні трудового договору за основу можна взяти затверджені законодавством трудові договори або контракти (наприклад, форму, за якою підприємці укладають трудові договори зі своїми найманими працівниками, затверджену наказом Мінпраці та соцполітики від 08.06.2001 р. № 260). Наявну форму слід адаптувати для вашої ситуації. При складанні трудового договору на дистанційну роботу також треба врахувати положення, установлені трудовим законодавством (ст. 60 КЗпП):
Наведемо фрагмент трудового договору на дистанційну роботу (зразок 1).
Працівник працював в офісі й хоче перейти на дистанційну роботу. Які документи потрібно для цього оформити? У даному випадку роботодавцеві слід пам’ятати, що переведення співробітника на дистанційну роботу — це зміна істотних умов праці. Згідно з вимогами ст. 32 КЗпП про майбутні зміни працівник повинен бути повідомлений не менш ніж за два місяці. Однак якщо така зміна трудових відносин відбувається за обопільним бажанням, то роботодавцеві слід отримати від працівника заяву про переведення на дистанційну роботу. Тоді чекати два місяці не потрібно, такі відносини можна оформити з дати, узгодженої сторонами. Крім заяви працівника роботодавець повинен видати наказ про переведення працівника на дистанційну роботу (зразок 2) й укласти з ним письмовий трудовий договір.
Чи потрібно вказувати в трудовій книжці працівника про те, що він працює дистанційно? Трудові книжки на дистанційних працівників ведуться в тому ж порядку, що й на інших працівників, з якими укладено трудовий договір. Але включати до запису про прийняття на роботу інформацію про дистанційну роботу не потрібно. В Інструкції, затвердженої наказом Мінпраці від 29.07.1993 р. № 58, яка регламентує порядок оформлення трудових книжок, із цього приводу нічого не сказано. Тому робити в трудовій книжці запис про те, що працівник трудиться дистанційно, немає необхідності, як і про роботу неповний робочий час або про те, що працівника прийнято за строковим трудовим договором (див. лист Мінпраці та соцполітики від 29.05.2007 р. № 126/13/133-07). У цих випадках робиться звичайний запис про прийняття на роботу. Гнучкий графік Установлення працівникові гнучкого режиму робочого часу (або, простіше кажучи, гнучкого графіка) — не нововведення для роботодавця. Раніше при введенні такого режиму роботодавці користувалися Методрекомендаціями, затвердженими наказом Мінпраці та соцполітики від 04.10.2006 р. № 359. Тепер ці норми закріплені в ст. 60 КЗпП і діють із 02.04.20 р. відповідно до змін, передбачених Законом № 540. Гнучкий режим робочого часу — це форма організації праці, за якої допускається введення режиму роботи, відмінного від визначеного правилами внутрішнього трудового розпорядку, за умови дотримання встановленої норми тривалості робочого часу: денної, тижневої або на певний обліковий період (два тижні, місяць і т. п.). Дуже часто гнучкий графік установлюють співробітникам, які працюють дистанційно. При гнучкому графіку робочий час зазвичай ділять на три частини:
Такий розподіл робочого часу на частини не є обов’язковим, а рекомендується ст. 60 КЗпП (з позначкою «може бути»). Правила встановлення гнучкого режиму роботи такі:
Як оформляється встановлення гнучкого графіка? Оформлення залежить від того, у який момент установлюється такий графік:
Якщо ж гнучкий режим роботи вводиться для співробітників, які вже трудяться на підприємстві, то треба дотримуватися вимог ст. 32 КЗпП (див. вище про введення дистанційної роботи для вже працюючих співробітників — правила аналогічні). Установлення нового режиму оформляється наказом, з яким співробітника знайомлять під підпис. Висновки З найманими працівниками може бути укладений письмовий трудовий договір на дистанційну роботу, яка тепер регулюється ст. 60 КЗпП. На дистанційних працівників поширюються всі правила та гарантії, передбачені для працівників, з якими укладено трудовий договір. Також працівникові може бути встановлений гнучкий режим робочого часу (як при працевлаштуванні, так і пізніше).
https://bykvu.com/ru/bukvy/nardepi-pidtrimali-zakon-pro-distancijnu-robotu-shho-vin-peredbachaie/
Нардепы поддержали закон о дистанционной работе: что он предусматриваетВерховная Рада Украины приняла во втором чтении и в целом законопроект, который должен урегулировать дистанционную занятость украинцев. Об этом сообщают #Буквы. За проект закона № 4051 проголосовали 322 нардепа. Согласно пояснительной записке, документ разработан “с целью совершенствования правовых отношений в сфере регулирования дистанционной и надомной работы”. Документ разграничивает две формы работы – дистанционную и надомную: • дистанционная – когда работник сам выбирает место работы и график, самостоятельно обеспечивает необходимые условия труда; • надомная – когда сотрудник работает по общему графику компании/предприятия, место работы фиксировано и имеет все необходимые технические средства. Согласно законопроекту: • Дистанционную работу можно совмещать с работой в обычном режиме (при согласовании графика между работодателем и работником). • Право на дистанционную или надомную работу имеют беременные женщины; работники с ребенком до 3 лет; сотрудники, которые осуществляют уход за ребенком в соответствии с медицинским заключением до достижения им 16-го возраста; работники, имеющие двух или более детей в возрасте до 15 лет или ребенка с инвалидностью (“если это возможно, учитывая выполняемую работу, и владелец предприятия, учреждения, организации имеет для этого соответствующие ресурсы и средства”). • По письменному согласованию между работником и собственником предприятия, учреждения, организации может устанавливаться гибкий режим рабочего времени (предполагает саморегулирование сотрудником времени начала и окончания работы и продолжительности рабочего времени). • Работнику на дистанционной работе гарантируется период свободного времени для отдыха, когда он может прерывать любую информационно-телекоммуникационную связь. Этот период определяется в трудовом договоре. • Работодатель может перевести компанию или предприятие на гибкий график, но должен сообщить об этом сотрудникам не позднее чем за 2 месяца до этого. • Ознакомление сотрудников с приказами (распоряжениями), сообщениями, другими документами относительно их прав и обязанностей допускается в электронном формате. • Предоставляется право работодателю при заключении трудового договора о дистанционной или надомной работе получать сведения о месте жительства сотрудника или месте, где будет выполняться трудовая функция (с целью надлежащего оформления на дистанционную работу). Цей матеріал підготував ГІЦ (Громадсько інформаційний центр) при Інтернет-центрі Буської бібліотеки
Читайте також Як організувати віддалену роботу колективу бібліотеки в умовах невизначеності? Бібліотеки в умовах пандемії COVID-19 (20.05.2020) Консультативний візит/семінар за проектом "Громадські інформаційні центри у Львівській області" |
Немає коментарів:
Дописати коментар